Цитата(1861cc @ 15.3.2012, 23:53)
Dani-lamaster, Человек замерил на 7000 об/мин ~150и градусный шатун внутри блока - а вы иронизируете... Представьте каких трудов это стоило!!!
Ему памятник нужно ставить, а не вот так.. Не по людски как то....
В данном примере это около 0.9мм
вытягивание шатуна, на которого действуют несколько тонн - факт, странно что это вызывает сомнения.
Oxygen может рассказать про парня, который брил голову до упора, не оставив зазора. В итоге поршень долбил в ГБЦ. Ведь есть зазоры во вкладышах, которые тоже выбираются и есть растягивание шатунов, болтов и клапанных ножек.
С миру по нитке - блоку миллиметр
Цитата
The reason is that as the crank rotates toward BDC, the crankpin also moves horizontally back toward the center of the cylinder and "restores" the effective length of the rod. That cosine-effect "lengthening" of the conrod opposes the downward movement of the piston, subtracting 0.337 from the half-stroke of vertical motion produced from 90° to BDC. That effect is illustrated by the lower two vertical blue lines in Figure 4.
Цитата
The cosine effect of that conrod angle functionally shortens the projected length of the conrod in the vertical plane by 0.337", from 6.100" to the 5.763" shown in the picture. This dynamic "shortening" of the conrod has the effect of adding 0.337" to the 2.000" of downward motion imparted by the crankpin rotation, as illustrated by the two vertical blue lines in Figure 3.
http://www.epi-eng.com/piston_engine_techn...tion_basics.htm